En ainakaan hajauta

Share |

Maanantai 26.9.2011 klo 22.26


Sastamalan valtuustossa on tänä syksynä päätetty kolmesta asemakaavasta. Yhden toteutuessa keskustassa parikymmentä vuotta tyhjillään olleelle tontille rakentuu asuinkerrostaloja ja liiketilaa. Kahdella muulla kaavoitettiin liiketilaa keskustan etelälaidalle. Minä ja muut vihreät olimme hyväksymässä kaavoja ja saimme siitä hyvästä nimityksen eräältä vanhemmalta demarilta nimityksen "betonivihreät".

Nimittäjän ajatus kulkee niin, että vihreyteen ei voi kuulua kaupunkirakenteen tiivistäminen tai sellainen rakentaminen, jossa n. 30 vuotta vanhoja liiketiloja puretaan uuden liikerakentamisen alta. Väitän että voi.

Keskustassa kaavoitettu tontti on viimeiset 20 vuotta toiminut lähinnä parkkipaikkana. Suurin pelko tuntuu olevankin, mihin sitten pysäköidään, kun tontti on rakennettu. Omasta näkökulmastani uudet asunnot ja liiketilat sekä korttelin läpi kulkeva uusi kevyen liikenteen väylä torilta suoraan Kirjan museo Pukstaaville tarkoittavat huomattavaa keskustan eheyttämistä, vetovoimaisuuden lisääntymistä ja torin vierustan kaupunkikuvan paranemista. Pysäköintiongelma oli kaavaa laadittaessa tiedostettu ja sitä aletaan työstää. Ja sitä paitsi minä jaksan sittenkin uskoa autoilun vähenemiseen.

Toinen huoli keskutan korttelissa oli se millaiseksi kaavoitettu kortteli muodostuu tuortta kirjan korttelia vastapäätä. Myös ely-keskus oli tästä huolissaan ja itsekin katsoin aiheelliseksi tehdä kävelyn korttelia kadun vartta tutkiakseni. Totesin, että kaava saisi mielellään toteutua. Tiukkojen kaavamääräysten mukainen lopputulos ei voi olla eriparisempi kuin nykyinen museota vastapäätä oleva Tyrvään Sanomien toimitalo.

Kaupan tilojen kaavoittaminen keskustan laita-alueille ei ole todellakaan kuulu niihin asioihin, joita vihreänä poliitikkona ajan. Kunnallispolitiikassa täytyy kuitenkin kuntien välistä kilpailua kaupan euroista. Naapurikuntiin on kaupan suuryksiköitä rakennettu helposti, ainakin kaupunginjohtajamme mielestä. Sastamalassa ELY-keskus vaati tarkat laskelmat ostovoimasta ja kaupan neliöistä, eikä edes hyväksynyt kaupunkimme konsultin ensimmäisiä laskelmia. Tämä johti todella hyvään kaupan sijoittamisen kokonaistarkasteluun, ja samalla myös toiseen kaavaan.

ELY-keskuksen lausuntojen vuoksi market hilautui suunnitteluprosessin aikana myös jonkin verran lähemmäksi keskustaa tiukkojen alueidenkäyttötavoitteiden vuoksi. Tällöin taas päädyttiin yksityisen maalle ja alueelle, jolla jo nyt on kauppaliikkeitä: mm. autokauppa ja rautakauppa. Tänään valtuustossa kritisoitiin sitä, että vihreät hyväksyvät kaavan, joka johtaa rakennusten purkamiseen. Suurin osa rakennuksista on n. 30 vuotta vanhoja halleja ja vastaavia, joiden ainakin minä ajattelen olevan elinkaarensa loppupuolella. Prosessissa kaikille yrittäjille saatiin kuitenkin neuvoteltua sopivat tontit kaupungin kaavoittamilta alueilta, ja selvästi osa yrittäjistä oli joka tapauksessa miettimässä laajentamista ja paikan vaihtamista.

Kun tämän syksyn kaavoihin sisältyi keskustan vahvistamista samaan aikaan, kun sen laidalle kaavoitettiin lisää kaupan neliöitä, pidän lopputulosta aika hyvänä. Sitä paitsi kaavojen toteuduttuakin viheralueille pääsee Vammalan keskustassa aivan yhtä helposti kuin ennenkin - siis todella helposti. Kaupunkirakennetta ei siis näillä päätöksillä ainakaan hajauteta... ja siitä olen ylpeä.

Linkit kaavojen käsittelyyn

Kymppikorttelin asemakaavamuutos

Marttilan asemakaava ja -muutos

Hopun asemakaava ja -muutos


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini