Metsäopen syksyä

Share |

Sunnuntai 18.9.2011 klo 23.10 - Eveliina Asikainen


Elokuun alussa sivutöistäni tuli päätoimi. Ainakin tämä lukuvuosi menee TAMKissa tulevia metsätalousinsinöörejä ja kansainvälisiä ympäristöinsinöörejä opettaessa. Homma ei ole täysin uutta, mutta päätoimisena vastuu on suurempi kuin sivutoimisella keikkailijalla.

Metsätaloudessa lukuvuosi alkaa aiemmin kuin muissa koulutusohjelmassa. Toisen vuoden opiskelijoiden kanssa tutkailimme metsäluonnnon arvokkaitten elinympäristöjen kasvillisuutta ja rakennepiirteitä elokuun puolivälissä. Ensin retkeilimme yhdessä, sitten opiskelijat määrittivät elinympäristöjä, rajasivat niitä sekä arvioivat luonnonhoidon laadun onnistumista  hakkutyömailla. Pari viikkoa meni tiiviisti maastossa.

Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa aloitin työt elokuun viimeisinä päivinä. TAMKin metsätalouden koulutusohjelman pedagoginen ydin on ongelmaperusteinen oppiminen (PBL). Opiskelijoiden ensimmäisellä ammattiaineiden opintojaksolla -  Metsä kasvupaikkana - sitä toteutetaan Kaupin Tuomikallion ympäristössä olevan tutkimusalueen avulla. Opiskelijoiden ensimmäinen tehtävä oli kuvioida tutkimusalue kartan ja ilmakuvan avulla sekä maastossa kulkiessa. Myöhemmin alueen kuvioita käytetään erilaisiin määritystehtäviin.

Olemme kulkeneet tutkimusalueen ympärillä sekä Hervannan Suolijärven maastoissa opiskelemassa metsätyyppejä, maalajeja ja kasveja. Keskiviikkona opiskelijoiden tehtävänä oli määrittää maalaji ja metsätyyppi tutkimusalueen kuvioilta. Huomenna sitten selviää, kuinka he ovat tehtävässä onnistuneet. Viikolla metsä- ja suotyyppien tuntemusta täydennetään vielä Hämeenkankaallaa ja Oriveden Lakkasuolla.

Metsäopena olen siis päässyt maastoon melkein joka päivä kuukauden ajan. Siitä tykkään, samoin kuin siitä, että saan maastossa vastata opiskelijoiden kysymyksiin. Maasto-opetus vaatii itseltä taitoa huomata erilaisia piirteitä, olivat ne sitten kasveja, maaston muotoja tai metsikön ominaisuuksia.

Toivon myös välittäväni tuon uteliaisuuden ja taidon huomata myös opiskelijoilleni. Olen aina iloinen, kun joku tulee kysymään jonkin kasvin nimeä tai sitä, mihin kiinnitän huomiota kun määritän jotain. Toivon, että onnistun sytyttämään opiskelijoissani kiinnostuksen metsän kokonaisuuteen – auttamaan heitä näkemään metsän puilta.

Avainsanat: työt, TAMK, metsätalous, opettaminen


Kommentit

30.9.2011 3.42  Canada Goose Parka

Thank you for sharing your great article and I like it very much. Welcome to Canada Goose Parka.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini